onsdag 25 augusti 2010

Övning 1 - Persiska bokstäver

Försök att läsa högt följande ord och meningar!

1- aasemun  (himmel)
2- baazi  (lek, spel)
3- pir  (gammal)
4- to (du)
5- gerye (gråt)
6- khub (god)
7- bad (dålig)
8- ghazaa (mat)
9- djudje (kyckling)
10- moje (ögonfrans)
11- ma'muli (vanlig)
12- maze (smak)
13- pich (skruv)
14- bu (lukt)
15- por (full)
16- mikhaam beram. (Jag vill gå.)
17- kheyli gorosname. (Jag är mycket hungrig.)
18- teshnat nist? (Är du inte törstig?)
19- kaash mitunestam biyaam! (Om jag bara kunde komma!)
20- haale shomaa chetore? (Hur är det med dig/er?)
21- dishab khaabe badi didam. (I natt hade jag en otrevlig dröm.)
22- emruz sare kaar nemiran. (Idag går de inte till jobbet.)
23- mikhaad faarsi yaad begire. (Han/hon vill lära sig persiska.)
24- chand taa bachche daari? (Hur många barn har du?)
25- madjburam nakon! (Tvinga mig inte!)
26- aadam baayad zendegi kone. (Man måste leva.)
27- esme maadaram jaale ast. (Min mamma heter Jale.)
28- behet ghol midam. (Jag lovar dig.)
29- shomaa ro kheyli dust daaram. (Jag älskar er/dig mycket.)
30- cheraa chizi nemigi? (Varför säger du ingenting?)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar