måndag 6 september 2010

Övning 2: Personliga pronomen

Försök att i följande meningar hitta lämpliga pronomen där de saknas!

1- ... umadam khuneh. (Jag kom hem.)
2- mikhaay ... bebini? (Vill du se mig?)
3-  ... komak kon! (Hjälp oss!)
4- man midunam ke ... behtarin duste mane. (Jag vet att han är min bästa vän.)
5- maa fardaa ... mibinim. (Vi ska se er imorgon.)
6- ... rabti nadaareh. (Det angår inte dig.)
7- ... ghazaa khordim. (Vi åt mat.)
8- mohsen ... chizi nagoft. (Mohsen sa ingenting till mig.)
9- mishe otaagh ro ... neshun bedi? (Kan du visa henne rummet?)
10- mardom ... mikhandan. (Folk skrattar åt dig.)
11- ... dust daaram. (Dig älskar jag.)
12- ... kodjaa zendegi mikonid? (Var bor du/ni?)
13- haamed ... nadide. (Hamed har inte sett henne.)
14- ... aasheghete. (Hon är kär i dig.)
15- ... so'aali nadaarid? (Har ni inga frågor?)
16- maamaan ... baghal kard. (Mamma kramade oss.)
17- ... nagu duset daaram! (Säg inte till mig, du älskar mig!)
18- hasan ... naameh nevesht. (Hassan skev till dem.)
19- to ... mishnaasi? (Känner du dem?)
20- haalaa ... djavaab midam. (Nu svarar jag er.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar