onsdag 27 oktober 2010

Lektion 7: Verb, imperativ och nutid, introduktion

För att kunna böja ett verb på persiska i alla former och tider behöver man lära sig två varianter: infinitiv och imperativ. Utifrån infinitiv kan man härleda dåtidsformer. För att kunna böja verbet i nutid utgår man från imperativ. Imperativ börjar nästan alltid på "be" eller "bo". Om man ersätter dessa ("be" eller "bo") med ett "mi", och sedan lägger till vissa ändelser i slutet, får man verbet i nutidsformen:

khordan (att äta)
bokhor! (Ät!)
-> khor
mikhoram (Jag äter)
mikhori (Du äter)
mikhore [mikhorad] (Hen äter)
mikhorim (Vi äter)
mikhorin [mikhorid] (Ni äter)
mikhoran [mikhorand] (De äter)

saakhtan (att bygga)
besaaz! (Bygg!)
-> saaz
misaazam (Jag bygger)
misaazi (Du bygger)
misaaze [misaazad] (Hen bygger)
misaazim (Vi bygger)
misaazin [misaazid] (Ni bygger)
misaazan [misaazand] (De bygger)

Om verbet består av två ord (t.ex. prefix + verb eller ett normalt ord + verb), kommer "mi" mellan dem:

kaar kardan
kaar kon! (Jobba!)
-> kon
kaar mikonam (Jag arbetar)
kaar mikoni (Du jobbar)
kaar mikone [kaar mikonad] (Hen jobbar)

kaar mikoni(Vi jobbar)
kaar mikonin [kaar mikonid] (Ni jobbar)
kaar mikonan [kaar mikonand] (De jobbar)

Men det finns som i alla andra språk undantag också:

raftan (att gå)
boro! (Gå!)
-> ro
miram [miravam] (Jag går)
miri [miravi] (Du går)
mire [miravad] (Hen går)
mirim [miravim] (Vi går)
mirin [miravid] (Ni går)
miran [miravand] (De går)

shodan (att bli)
besho <sho> (Bli!)
-> sho
misham [mishavam] (Jag blir)
mishi [mishavi] (Du blir)
mishe [mishavad] (Hen blir)
mishim [mishavim] (Vi blir)
mishin <mishid> [mishavid] (Ni blir)
mishan [mishavand] (De blir)

umadan  [aamadan] (att komma)
biyaa! (Kom!)
-> yaa [aay]
miyaam [miaayam] (Jag kommer)
miyaay [mi'aayi] (Du kommer)
miyaad [mi'aayad] (Hen kommer)
miyaaym [mi'aayim] (Ni kommer)
miyaayn [mi'aayid] (Ni kommer)
miyaan [mi'aayand] (De kommer)

khaastan (att vilja)
bekhaa [bekhaah] (?)
-> khaa [khaah]
mikhaam [mikhaaham] (Jag vill)
mikhaay [mikhaaham] (Du vill)
mikhaad [mikhaahad] (Hen vill)
mikhaaym [mikhaahim] (Vi vill)
mikhaayn [mikhaahid] (Ni vill)
mikhaan [mikhaahand] (De vill)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar