onsdag 13 oktober 2010

Övning 5: Att vara och att ha

A) Fyll i luckorna!
1. to duste man... (Du är min vän.)
2. man kheyli duset... (Jag älskar dig så mycket.)
3. shomaa baa maa chikaar...? (Vad vill ni oss?)
4. maa fardaa khune... (Vi är hemma imorgon.)
5. diruz khune...? (Var de hemma igår?)
6. hafteye pish kelaase faarsi... (Förra veckan hade vi persiska lektion.)
7. un yek ruh... ke raft. (Hon var en själ som gick {bort}.)
8. un ki...? (Vem är han?)
9. maa ki...? (Vem är vi?)
10. kodjaa...(Var är ni?)
11. hich miduni man ki...? (Vet du överhuvudtaget vem jag är?)
12. in ghalam maale man...(Den här pennan är min.)
13. unaa djavaabe khubi baraaye in so'aal....(De har ett bra svar på denna fråga.)
14. che ehsaasi...agar djaaye man...? (Hur skulle det kännas för dig om du vore i mitt ställe?)
15. baahaat ye kaari... (Jag ville dig nåt. {Jag hade ett ärende att ta upp med dig.})
16. maa hame shaahed... (Vi var alla vittne.)
17. vaghti 21 saale... (När jag var 21.)
18. ... khafe misham. (Jag håller på att drunkna. {kvävas})
19. khob, ... ye chizi migofti! (Nåväl {Då så}, du skulle säga något!)
20. kaash indjaa... o mididin! (Om ni bara vore här och såg {det}!)

B) Skriv tio meningar på persiska som innehåller böjningar av verben "att vara" och "att ha"! (Skriv som kommentar till detta inlägg!)

3 kommentarer:

  1. Från Eva-Linn:

    Jag har inte kunnat fråga Nima om ord så jag har fått ta ur ordlistan och mitt minne. /Elli

    1. Unaa pul daaran (de har pengar)

    2. To hal daari (du har en lösning)

    3. Maa kheyli marizim (vi är mycket sjuka)

    4. Un shirine (den är söt)

    5. Man o to gorosne pariruz budim (jag och du var hungriga igår)

    6. Nazanin duste man. (Nazanin är min vän)

    7. Man yek bodemjun behet foruchtam. (jag har sålt en aubergin till dig)

    8. Nima pesar be Nassere (Nima är son till Nasser)

    9. Chand taa budim? (hur många var ni?)

    10. Un dard daasht. (hen hade ont)

    SvaraRadera
  2. Sepideh har åkt till Vadstena
    Sepideh Vadstena raft daare

    Naser, du är bra
    Naser, to khoobe hasti

    Jag höll på med att äta mat
    Man daashtam ghaza mikhordam

    Jag var sjuk igår
    Man diruz mariz budam

    Idag är jag glad
    Emruz man khosh haal hastam

    De har köpt 2 hus
    Unaa daaran doh khune kharidan

    Ljuset är vackert
    Roshan rashang hast

    Vi hade pengar igår
    diruz maa daashtim pul

    Jag har lagat mat idag
    Emruz man ghazaa pokhtam daraam

    Jag är jättevarm
    man kheyli garm hastam

    SvaraRadera
  3. Idag har jag mycket läxor!
    Emruz ziyaad dars daaram!

    Du är sjuk.
    To marizi.

    Vi är mycket vackra.
    Maa shejli khoshgelim.

    Shahroz hade en bil.
    Shahroz yek maachin daasht.

    Ni är friska:
    Shomaa saalemin.

    Du hade två strumpor igår.
    Diruz do ta djuraab daasht.

    Idag har du en strumpa?!
    Emruz yek djuraab daari?!

    Har du pengar?
    To pul daari?

    Jag hade pengar förra året.
    Paarsaal pul daashtam.

    Det här äpplet är litet.
    In sib kuchike.

    SvaraRadera